Darmowa dostawa od 50,00 zł
Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

Suszone jabłka nie tylko na Święta! Właściwości, przechowywanie, kalorie

2021-12-22
Suszone jabłka nie tylko na Święta! Właściwości, przechowywanie, kalorie

Suszone jabłka i ich właściwości kojarzą nam się przede wszystkim z okresem świątecznym. Nieodzownym elementem wigilijnym w wielu polskich domostwach jest kompot sporządzony z suszonych owoców, który wspomaga układ trawienny w odpowiednim przetworzeniu spożywanych potraw. Jednym z elementów tego aromatycznego napoju jest jabłko, a dokładnie: suszone plasterki jabłek, które posiadają wyjątkowe właściwości aromatyczne i zdrowotne. 

Warto spożywać je nie tylko na Święta, ale także poza tym wyjątkowym okresem w roku. Przedstawiamy, jakimi cechami dietetycznymi charakteryzują się jabłka suszone i jak powinny być przechowywane, aby nie traciły na swojej jakości.

Przeczytaj także: Najlepsze przepisy na Wielkanoc! Pasztety, babki, żurki... Tego nie może zabraknąć na Twoim stole

Suszone jabłka kcal – ile kalorii znajdziemy w 100 gramach? Wartości odżywcze

Co różni świeże owoce od ich suszonych odpowiedników? Jeden średniej wielkości plasterek jabłka waży ok. 10 gramów. To mniej więcej pięć razy mniej niż surowy fragment tego owocu. Można zatem stwierdzić, iż wysuszony przysmak jest pięciokrotnie bardziej kaloryczny niż owoc zerwany prosto z drzewa. Nic dziwnego – proces skutecznie eliminuje wodę z produktu sprawiając, że wartość kaloryczna w owocu jest bardziej skondensowana. Mimo wszystko jest to lepsza alternatywna dla słodyczy – to prawdziwa skarbnica witamin i błonnika, który znakomicie wspomaga procesy trawienne. Ile kalorii mają suszone jabłka? W stu gramach tego produktu znajdziemy ok.:

  • 260 kcal;
  • 2,1 g protein;
  • 52 g węglowodanów (głównie cukry proste);
  • 2,1 g tłuszczów;
  • 10 g włókna pokarmowego.

Suszone owoce są produktem niskosodowym, wobec czego mogą być bezpiecznie spożywane przez osoby, które wykluczyły ze swojej diety sól. Dotyczy to oczywiście naturalnych produktów – warto zwrócić uwagę na skład, gdyż część producentów może stosować dodatek soli w celu podbicia smaku.

Można też zabrać się za suszenie owoców własnoręcznie. Do tego celu przyda się specjalne urządzenie do odprowadzania wilgoci. Jeśli mamy nieco doświadczenia lub lubimy robótki ręczne, to możemy wysuszyć plasterki, umieszczając je na wytrzymałej nitce, a następnie zawieszając w pobliżu kaloryfera. Trzecią możliwością jest skorzystanie z piekarnika. Trzeba jednak uważać, aby nie przypalić jabłek na blasze (ustawiamy niską temperaturę grzania).

Czy suszone jabłka można spożywać na diecie?

Owocowy przysmak jest dosyć kaloryczny, dlatego nie powinniśmy przesadzać z ilością. Z drugiej strony wystarczy spożyć zaledwie kilka plasterków, aby nasycić się ich wartością. Owoc posiada dużą zawartość błonnika pokarmowego, wobec czego efektywnie zapełnia żołądek spożywającego. To jednak nie kaloryczność jest głównym problemem w kontekście jedzenia przysmaku.

Spożycie zbyt dużej ilości może skończyć się rozstrojem żołądka, przez co pewną część świąt spędzimy w odosobnieniu. O ile, rzecz jasna, zdecydowaliśmy się na jedzenie suszonych jabłek garściami.

Z drugiej zaś strony suchy przysmak posiada stosunkowo niski indeks glikemiczny, dzięki czemu jest polecaną przegryzką dla osób, które dbają o linię. W porównaniu do innych owoców i warzyw charakteryzują się nieznaczną tendencją do podnoszenia poziomu glukozy we krwi. To dobra wiadomość dla osób na diecie redukcyjnej i chorych cierpiących na cukrzycę. Poniżej przedstawiamy zestawienie, na którym można porównać indeks glikemiczny wybranych słodkich przysmaków. Jabłka wypadają w tej tabeli bardzo dobrze, dodatkowo dostarczają witaminy i minerały.

Rodzaj smakołyku

Indeks glikemiczny
Suszone jabłko 29
Daktyle suszone 107
Słodki baton 70 - 80
Chipsy 90

Jakie właściwości zdrowotne mają suszone jabłka?

Wiemy już, że suszone jabłka są przekąską dosyć kaloryczną, ale ze względu na ich formę – nie sposób przesadnie się nimi objeść. Są zatem nietuczącym przysmakiem, stanowiącym znacznie zdrowszy zamiennik słodkich batonów czy słonych przegryzek. Inną ważną kwestią są ich właściwości zdrowotne – nie jest tajemnicą, że stanowią prawdziwą bombę witaminową. Mogą być także wykorzystywane w przypadku problemów gastrycznych, spowodowanych obciążeniem układu trawiennego. Stąd też ich popularność wzrasta w okresie świątecznym – kiedy na stołach czeka na nas wiele pokus, niezwykle ciężkich dla naszego żołądka.

Wspomnieliśmy już, że suszony owoc bardzo szybko daje uczucie sytości. Jeśli jednak zjemy ich kilkadziesiąt gramów, zamiast kilkuset, ich oddziaływanie będzie jednoznacznie pozytywne. Jabłka obniżają poziom cholesterolu, działają także korzystnie na pracę serca. Zapobiegają chorobom układu sercowo-naczyniowego, wspomagają pracę jelit. Przez wielu zwolenników naturalnych metod lecznictwa są uważane za prawdziwy skarb. Przypisuje się im działanie przeciwnowotworowe. Najważniejszym i bezpośrednim skutkiem spożycia naturalnych chipsów z jabłek jest jednak regulowanie i usprawnienie trawienia – jeśli zatem czujemy się przejedzeni, to warto ratować się tym przysmakiem.

Dlaczego kompot z suszonych jabłek jest zdrowy?

Aromatyczny napój z suszonych owoców, który towarzyszy potrawom wigilijnym, może być niezwykle zdrowym uzupełnieniem posiłków. Może, ponieważ w wielu przypadkach jest on uzupełniony niepożądanymi dodatkami, które wpływają na jego jakość. Napój z suszu, którego głównym elementem są jabłka, jest bogactwem błonnika, witamin z grupy b, magnezu, fosforu, wapnia i potasu. Szklanka zawiera całkiem sporo żelaza i magnezu – minerałów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania człowieka. Susz posiada również sporo antyoksydantów – składników wychwytujących wolne rodniki. Wigilia to na niego najlepszy czas. Jest polecany w kontekście zapobiegania:

  • cukrzycy,
  • chorobom jelit,
  • chorobom sercowo-naczyniowym,
  • nowotworom,
  • niedoborom witamin.

Świąteczny specjał, aby miał cechy prozdrowotne, powinien być wykonany wyłącznie z wysokojakościowych składników. Niekorzystnym elementem owoców jest siarka, czyli składnik bardzo często dodawany do gotowych mieszanek suszu. Zwróćmy uwagę na to, aby produkty nie posiadały tego elementu konserwującego. Dodajmy do niego suszone morele i suszone śliwki, a wykorzystamy jeszcze więcej cennych właściwości mieszanki!

Przeczytaj także: Właściwości suszonych moreli - dla skóry i odporności

Owoce powinny mieć piękny, wyraźnie wyczuwalny aromat, bez żadnych akcentów pleśni. Sam napój, jeszcze w fazie jego tworzenia, nie musi być dosładzany. Taki zabieg podbije tylko jego kaloryczność i zaburzy smak, dodając zbyt wiele słodyczy.

Jak przechowywać suszone jabłka, aby długo cieszyć się ich jakością?

W czym trzymać suszone jabłka: luzem w szafce, w szczelnie zamkniętym pojemniku, a może... w lodówce? Najlepiej wykorzystać do tego celu opakowania, które skutecznie ograniczą dostęp powietrza do ich wnętrza. Generalnie nie powinniśmy składować suszonych kawałków owoców w dużych ilościach, czyli bezpośrednio na sobie. Nawet, jeśli mamy użyteczny pojemnik, to nie wykładajmy go plasterkami do zajęcia całej powierzchni wewnętrznej. Zapobiegnie to sklejaniu się poszczególnych części jabłek. Nie należy również łączyć wysuszonych plasterków jabłek z innymi owocami.

  1. Suszone jabłka powinny być przechowywane w suchym pojemniku.
  2. Miejsce (szafka, regał) nie powinno być wilgotne.
  3. Zabezpieczony produkt należy magazynować w zaciemnionym miejscu.
  4. Owoce nie powinny być trzymane w ciepłych warunkach – optymalnie temperatura musi być nieco niższa niż pokojowa.
  5. Dobrym miejscem na składowanie tego typu przysmaków jest spiżarnia lub piwnica – jeśli nie mamy zamiaru spożywać plasterków od razu.

Przeczytaj także: 

Jeśli sami zdecydowaliśmy się na suszenie owoców, musimy być pewni, że są w pełni pozbawione wilgoci. Jeśli nie będą absolutnie suche, ryzykujemy rozwojem pleśni, przez co nasza przekąska stanie się niezdatna do spożycia. Dobrze zabezpieczony produkt wytrzyma nawet do roku od momentu ususzenia i prawidłowego opakowania: w hermetycznie zamkniętym pojemniku plastikowym lub szklanym słoiku. Produkt można także dodatkowo zamrozić, np. umieszczając plasterki w plastikowych woreczkach do żywności. Taki przysmak zyskuje niemalże nieograniczoną datę ważności – nawet po kilku latach będzie posiadać te same właściwości.

Co jeszcze zrobić z suszonych jabłek?

Ususzone jabłuszka mogą być znakomitym uzupełnieniem wielu potraw – nie tylko w okresie świątecznym. Stanowią świetny dodatek do napojów, w tym także... do drinków alkoholowych i bezalkoholowych. Można z nich wykonać szereg smakowitych przetworów, namaczając owoce przez pewien czas. Wysuszone, pokrojone plasterki można jeść na śniadanie jako dodatek do muesli. Jeszcze inną propozycją jest wykonanie pysznych omletów owocowych z dodatkiem suszonych jabłek. Jak widzimy, metod na wykorzystanie zdrowej przekąski jest bardzo dużo.

Co więcej, ciekawym rozwiązaniem są... suszone jabłka na choinkę. Znakomicie się prezentują i z powodzeniem staną się ciekawym uzupełnieniem przestrzeni mieszkaniowej. Z chipsów jabłkowych można zrobić także inne ozdoby, które zawiesimy w dowolnym miejscu mieszkania – tak, aby wprowadzić pożądany klimat. Wówczas warto wykorzystać jabłka nieobrane, bez pozbywania się ogryzków. Pełny owoc pokrojony w plasterki prezentuje się bardzo ciekawie – po okresie wykorzystania jako ozdoby domowej nie powinien być jednak spożywany ze względu na procesy utleniania i obecność kurzu.

Omlet śniadaniowy z wysuszonym jabłkami

To nie tylko pomysł na Boże Narodzenie, czego dowodem jest smakowity placek jajeczny z wykorzystaniem zdrowej przekąski. Do stworzenia perfekcyjnego omletu można wykorzystać także inne owoce suszone, tj. suszone morele, daktyle czy śliwki, które znakomicie uzupełnią smak jabłek. Jak, krok po kroku, przygotować pożywne śniadanie? Przygotowaliśmy dla Was prosty przepis. Do jego użycia będziemy potrzebować kilka g suszonych jabłek, 130 gramów mąki, 4-5 jaj kurzych, 30 gramów masła, tłuszcz do smażenia i przyprawy wedle gustu.

  1. Owoce należy namoczyć. Można to zrobić w alkoholu, jednakże nie polecamy tego rozwiązania do przygotowywania śniadania.
  2. Po upływie 60 minut owoce odcedzamy i dodajemy do roztrzepanych jajek z dodatkiem mleka oraz mąki.
  3. Przyprawiamy mieszaninę solą i cukrem (opcjonalnie). Dodajemy tłuszcz – może być masło.
  4. Z białek kurzych tworzymy sztywną pianę w oddzielnym półmisku. Łączymy ją z resztą masy.
  5. Tworzymy omlety, wylewając odpowiednią ilość mieszaniny na gorącą patelnię.
  6. Omlety można wykonać także w piekarniku.
  7. Po kilkunastu minutach (pamiętajmy o przewracaniu placka na drugą stronę) przygotowywania omlety są już gotowe.

Suszone jabłka to znakomity pomysł nie tylko na Boże Narodzenie. Warto je spożywać przez cały rok, jako dodatek do wielu pysznych dań. Wysuszone jabłka świetnie będą współgrać także z gorącymi i zimnymi napojami – drinkami rumowymi, gorącą herbatą owocową czy koktajlem bezalkoholowym. Warto je jeść gdyż są zdrowym i pożywnym przysmakiem.

Pokaż więcej wpisów z Grudzień 2021

Polecane

Zaufane Opinie IdoSell
4.78 / 5.00 2280 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2022-08-01
Solidnie spakowana paczka, towar świeży. Zamówię ponownie.
2022-07-27
Szybko i na najwyższym poziomie!
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel