Darmowa dostawa od 50,00 zł
Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

Suszone morele - właściwości cenne dla skóry, kości i odporności!

2022-02-11
Suszone morele - właściwości cenne dla skóry, kości i odporności!

Jakie są właściwości suszonych moreli i dlaczego warto regularnie po nie sięgać? To doskonała alternatywa dla różnego rodzaju gotowych, słodkich przekąsek. Są one nie tylko pyszne, ale także zdrowe – to prawdziwa skarbnica witamin i minerałów, a ich spożywanie przynosi organizmowi niesamowite korzyści.

Suszone morele – wartości odżywcze

O suszonych produktach przypominamy sobie najczęściej w okresie świątecznym, gdy przygotowujemy tradycyjny kompot z suszu. Gdybyśmy jednak wiedzieli, jak niezwykłe właściwości kryją się w wysuszonej wersji naszych ulubionych owoców, z pewnością sięgalibyśmy po nie częściej.

Na szczególe wyróżnienie zasługują morele, które są prawdziwą skarbnicą witamin i minerałów, a także związków o działaniu przeciwutleniającym. Suszone są zdecydowanie bardziej kaloryczne niż świeże, dlatego należy sięgać po nie często, ale z umiarem. Szacuje się, że 100 gramów suszonych moreli dostarcza organizmowi około 241 kcal, podczas gdy świeży owoc to jedynie 48 kcal.

Regularne ich spożywanie znacząco poprawia funkcjonowanie układu odpornościowego i obniża ciśnienie tętnicze. Są one także niezwykle pomocne w przypadku nadkwasoty i problemów ze strony układu pokarmowego.

Jakie witaminy i minerały zawierają suszone morele?

Owoce te dostarczają organizmowi wielu cennych składników odżywczych. Są źródłem witamin, minerałów oraz związków antyoksydacyjnych, które spowalniają proces starzenia się organizmu. Są także doskonałym źródłem włókna pokarmowego, które ułatwia trawienie i wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego. Oto najcenniejsze składniki odżywcze, które znajdziemy w morelach suszonych:

Potas

Potas to pierwiastek chemiczny, który jest niezbędny do utrzymania równowagi kwasowo-zasadowej organizmu. Nie jest to jednak jedyna funkcja, jaką w organizmie pełni ten niezwykle cenny składnik. Potas wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowo-mięśniowego oraz wspiera pracę nerek.

Brak potasu w organizmie może objawiać się zaburzeniami rytmu serca, dlatego aby utrzymać prawidłowy poziom tego pierwiastka, warto regularnie zjadać kilka moreli.

Beta-karoten

Beta karoten to silny antyoksydant, który spowalnia proces starzenia się organizmu. Uważa się, że związki o działaniu antyoksydacyjnym są w stanie zahamować rozwój niektórych nowotworów. Beta karoten wspiera też system immunologiczny organizmu. Oprócz tego zapobiega uszkodzeniom skóry wywołanym przez promieniowanie UVA.

Witamina C

Jedną z głównych właściwości moreli jest wzmocnienie układu odpornościowego organizmu. Wśród wielu innych, równie cennych składników, znajdziemy w nich spore ilości witaminy C. O tym, jak ważne jest stałe dostarczanie tej niezwykle wszechstronnej witaminy z dietą, wiedzą nawet małe dzieci.

Witamina C pełni w organizmie szereg istotnych funkcji. Nie tylko wzmacnia układ odpornościowy, ale także reguluje pracę układu sercowo-naczyniowego. Chroni przed miażdżycą i rozwojem chorób nowotworowych. Podobnie jak beta karoten jest ona silnym antyoksydantem, który wychwytuje wolne rodniki. Regularne spożywanie produktów bogatych w witaminę C jest szczególnie istotne w przypadku osób stosujących dietę bezmięsną.

Witamina E

Witamina E to kolejny silny antyoksydant, który reguluje pracę układu sercowo-naczyniowego. Oprócz tego witamina E podnosi sprawność mięśni i zwiększa wrażliwość komórek na insulinę. Spożywanie takich produktów jest szczególne zalecane cukrzykom, osobom cierpiącym na chorobę Parkinsona i Alzheimera oraz przyszłym rodzicom. 

Kalorie i wartości odżywcze suszonych moreli

Tabela przedstawia zawartość poszczególnych składników odżywczych w 100 g

Wartość energetyczna (kcal) 241
Węglowodany ogółem (g) 72
Błonnik pokarmowy (g) 10,3
Potas (mg) 1666
Magnez (mg) 42
Fosfor (mg) 127
Wapń (mg) 139
Beta-karoten (µg) 7842
Żelazo (mg) 3,6
Witamina C (mg) 31
Witamina E (mg) 3,03
Witamina B1 (mg) 0,182
Witamina B2 (mg) 0,303
Witamina B3 (mg)  4,85
Kunachowicz H. i wsp.: Wartość odżywcza wybranych produktów spożywczych i typowych potraw. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2003  

Suszone morele – jasne czy ciemne?

Najlepszej jakości produkty znajdziemy w sklepach ze zdrową żywnością. Dla wielu osób, które dopiero odkrywają właściwości suszonych moreli, może być zastanawiające to, że występują one w wersji jasnej i ciemnej. Czy zatem różnią się one od siebie? W dużym uproszczeniu morele jasne są owocami siarkowanymi. Oznacza to, że w procesie suszenia wykorzystano różnego rodzaju konserwanty i siarczany. Morele siarkowane można uznać za produkt nieco gorszej jakości. Zaleca się, aby przed spożyciem namoczyć je w wodzie w celu pozbycia się nadmiaru siarki i sztucznych substancji.

Najlepszym rozwiązaniem jest jednak kupno moreli ciemnych. Ciemna barwa oznacza, że były one suszone naturalnie, na słońcu. Co ciekawe, są one nie tylko zdrowsze niż te o jasnym zabarwieniu, ale mają także bardziej słodki smak.

Suszone morele – doskonałe źródło błonnika

Lekarze i dietetycy niejednokrotnie informowali nas o tym, jak istotne jest spożywanie odpowiedniej ilości błonnika pokarmowego. To grupa substancji, zwana włóknem pokarmowym, która nie podlega procesowi trawienia ani wchłaniania. Jego głównym zadaniem jest utrzymywanie prawidłowych procesów funkcjonowania układu pokarmowego. Jest niezbędny do odpowiedniej stymulacji perystaltyki jelit. Jego niedobór może być źródłem wielu zaburzeń żołądkowo-jelitowych.

Właściwości suszonych moreli pozwalają na utrzymanie prawidłowego poziomu tego włókna w jelitach. Spożywanie kilku dziennie wystarczy, aby prawidłowo zadbać o swój układ trawienny.

Właściwości zdrowotne suszonych moreli

Właściwości moreli to niesamowicie szerokie spektrum działań prozdrowotnych. Regularne spożywanie, oczywiście w umiarkowanych ilościach, wpływa pozytywnie na funkcjonowanie całego organizmu. Są jednak pewne szczególne powody, dla których warto sięgać po tę pyszną, słodką zakąskę. Oto przykłady działania moreli suszonych:

Stabilizują ciśnienie krwi

Ich właściwości pozwalają na skuteczną stabilizację ciśnienia tętniczego. Dietetycy ujawnili, że zawdzięczamy to dużym ilościom potasu. Jeszcze do niedawna twierdzono, że najlepszym naturalnym źródłem tego cennego pierwiastka są banany. Tymczasem okazuje się, że suszone morelki są dużo bardziej bogate w potas niż popularne i powszechnie lubiane banany.

Wdrożenie ich do codziennej diety poleca się osobom cierpiącym na nadciśnienie – codzienne przyjmowanie potasu z pokarmem sprzyja retencji wody, co z kolei spływa na obniżenie i regulację ciśnienia. Według specjalistów, korzystny wpływ potasu na funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego odnotowuje się wyłącznie wtedy, gdy dostarcza się go do organizmu w naturalnej postaci.

Zwiększają produkcję czerwonych krwinek

Nieleczona niedokrwistość jest stanem zagrażającym zdrowiu i życiu, a hemoglobina jest substancją, która zapobiega powstawaniu niebezpiecznej niedokrwistości. Produkcja hemoglobiny ma miejsce wtedy, gdy do organizmu dostarczane są składniki odżywcze takie jak miedź czy żelazo. Jak się okazuje, oba te składniki można otrzymać z moreli. Powinny zatem sięgać po nie osoby, u których stwierdzono anemię. Według specjalistów regularne spożywanie owocu przez anemików może znacząco poprawić ich stan i podnieść komfort życia. Żelazo, główny składnik krwi, najlepiej wchłania się z witaminą C. Mimo że morele są bogate także i w tę witaminę, warto przed ich zjedzeniem dodać do owoców kilka kropel soku z cytryny.

Leczą zaparcia

Owoce suszone znane są ze swoich właściwości przeczyszczających. Dzieje się tak ponieważ są one zasobne w celulozy i pektyny, które aktywują pracę jelit. Osoby, które cierpią na zaparcia wskutek nieprawidłowej diety lub cierpiące na zaparciową postać IBS powinny regularnie spożywać morele w takiej wersji. Zaleca się przyjmowanie od 6 do 8 sztuk dziennie – wdrożenie ich do codziennej diety powinno skutecznie usprawnić funkcjonowanie układu pokarmowego. 

Poprawiają stan skóry

Starzenie się i wiotczenie skóry ma związek z pogorszeniem stanu komórek. Aby spowolnić proces obumierania komórek, a co za tym idzie, starzenia się skóry, konieczne jest drożenie do codziennej diety produktów bogatych w przeciwutleniacze. Jednym z najsilniejszych antyoksydantów jest beta karoten. Najzasobniejszym źródłem beta karotenu są oczywiście nasze wspaniałe bakalie. Beta karoten, znany także jako prowitamina A, to składnik odpowiedzialny za odnowę włókien kolagenowych i odbudowę naskórka. Według ekspertów morele w wersji suszonej już w starożytności były stosowane jako produkt, dzięki któremu skóra pozostaje gładka, jędrna i elastyczna.

Usprawniają układ oddechowy

Spożywanie umiarkowanej ilości suszonych, niesiarkowanych moreli działa wykrztuśnie i stymulująco na układ oddechowy. Jest to naturalny i bezpieczny produkt dla osób, które cierpią na ucisk w klatce piersiowej i problemy z oddychaniem spowodowane nadmiernym stresem. Wdrożenie ich do codziennej diety jest także zalecane astmatykom.

Zdrowe i bezpieczne dla kobiet w ciąży

Kobiety w ciąży muszą zwracać szczególną uwagę na to, aby dostarczać organizmowi odpowiednią ilość składników odżywczych. Czy właściwości suszonych moreli znajdą zastosowanie także w przypadku przyszłych mam? Jak najbardziej! Są idealną zakąską, która energetyzuje ciało i pomaga uporać się z mdłościami. Bogactwo składników odżywczych sprzyja prawidłowemu rozwojowi płodu. Lekarze zalecają przyszłym mamom, aby w czasie ciąży zamienić słodkie desery i słodzone napoje owocami świeżymi i suszonymi, które są bezpieczne i nie powodują gwałtownego wzrostu poziomu cukru we krwi.

Idealna przekąska po siłowni

Właściwości suszonych moreli sprzyjają sportowcom i osobom prowadzącym aktywny tryb życia. To idealny produkt po wzmożonym wysiłku. Już kilka owoców znacząco poprawi nam humor, pozwoli zregenerować organizm i przywróci siły witalne. 

Pomagają utrzymać równowagę elektrolitów

Odpowiedni poziom nawodnienia jest niezbędny do tego, aby utrzymać prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu – taki stan nazywamy równowagą elektrolitową. To właśnie elektrolity są odpowiedzialne za naszą wytrzymałość i sprawność. Do najważniejszych z nich należą potas, sód i magnez, a ich idealnym źródłem są oczywiście nasze owoce. Ich regularne spożywanie pozwoli nam utrzymać prawidłowy poziom niezbędnych substancji odżywczych.

Suszone morele – zastosowanie w kuchni

To idealna słodka zakąska, która obfituje w prozdrowotne substancje odżywcze. Choć owoce suszone wykorzystujemy głównie w okresie świątecznym, warto pamiętać o ich niezwykłych właściwościach przez cały rok. Morele mogą być doskonałą przekąską podawaną solo lub z dodatkiem innych bakalii. Idealnie pasują do porannej owsianki czy smoothie.

Osoby, które lubią zwierać w swoich potrawach kontrast smakowy, mogą wykorzystać je w daniach typowo wytrawnych. Mogą być zatem ciekawym dodatkiem do mięs i sałatek. Do jedzenia suszonych, słodkich moreli warto przekonać także najmłodszych – jest to bowiem idealna alternatywa dla gotowych, niezdrowych słodyczy lub słonych przekąsek. 

Czy suszone morele mają właściwości przeczyszczające?

Suszone zawierają dużo więcej cukrów niż świeże owoce, ale mimo to osoby odchudzające chętnie po nie sięgają. Niewątpliwą ich zaletą jest wysoka zawartość włókna pokarmowego, które poprawia funkcjonowanie układu pokarmowego i przyspiesza przemianę materii.

Śmiało można stwierdzić, że owoce te mają właściwości przeczyszczające. Oznacza to, że powinny sięgać po nie osoby cierpiące na problemy z wypróżnianiem. Oprócz samych moreli poleca się wypijanie wody, w których uprzednio zostały namoczone. Taka woda jest bogata w składniki odżywcze, a dodatkowo usprawnia funkcjonowanie układu trawiennego. Ich przeczyszczające właściwości z pewnością docenią także osoby zmagające się z zaparciową postacią jelita drażliwego oraz te, które chcą usunąć ze swoich jelit zalegające w nich złogi pokarmowe.

Suszone pestki moreli – kiedy warto po nie sięgnąć?

To owoc, wewnątrz którego znajduje się sporych rozmiarów pestka. Zazwyczaj pestka owocowa ląduje w koszu na śmieci, a zjadany jest wyłącznie miąższ. Jest to duży błąd, zwłaszcza w przypadku moreli. Niewiele osób zdaje sobie sprawę z fantastycznych właściwości nie tylko ich samych, ale także ich pestek.

Okazuje się, że gorzkie, wysuszone pestki moreli mają silne właściwości antynowotworowe. Zwolennicy medycyny naturalnej są nawet zdania, że kuracja pestkami moreli może przynieść dużo bardziej spektakularne efekty niż chemioterapia. Suszone pestki zawdzięczają swoje niezwykłe właściwości substancji zwanej amigdaliną. Amigdalina to nic innego jak witamina B17, która jest w stanie skutecznie zniszczyć komórki nowotworowe. Oprócz tego znacząco podnosi odporność organizmu i ma zbawienny wpływ na układ trawienny.

Suszone pestki moreli są bogate w przeciwutleniacze, które spowalniają proces starzenia się organizmu. Dzięki tym właściwościom suszone pestki moreli są stosowanie nie tylko jako środek leczniczy, ale także jako produkt kosmetyczny. 

Warto jednak pamiętać o tym, że z wyjątkowych właściwości amigdaliny można korzystać wyłącznie przy odpowiednim dawkowaniu. Pod żadnym pozorem nie należy przekraczać porcji dwóch pestek dziennie. Zbyt duże stężenie amigdaliny w organizmie jest wysoce toksyczne, a spożycie już nawet 5-6 pestek dziennie może doprowadzić do zatrucia. Osoby, które decydują się na terapię suszonymi pestkami moreli muszą zatem pamiętać o przestrzeganiu bezpiecznego limitu dawkowania i bacznie obserwować reakcje organizmu.

Suszone morele – przeciwwskazania

Morele suszone to produkty o właściwościach prozdrowotnych i leczniczych. Nie oznacza to jednak, że ich właściwości okażą się zbawienne na absolutnie każdy organizm. Istnieją pewne schorzenia, przy których spożywanie suszonych owoców jest wysoce niewskazane.

Osoby cierpiące na cukrzycę lub zmagające się z problemem insulinooporności powinny skonsultować wdrożenie ich do swojej diety z lekarzem bądź dietetykiem. Produktów suszonych, w tym także moreli, nie zaleca się osobom zmagającym się z problemami żołądkowo-jelitowymi w postaci biegunkowej. O ile w przypadku zaparciowej formy IBS morele mogą okazać się zbawienne, o tyle w tej samej chorobie o przebiegu biegunkowej produkt ten może dodatkowo zaognić stan zapalny jelit.

Należy włączyć je do swojego jadłospisu stopniowo i w umiarkowanych ilościach.

Pokaż więcej wpisów z Luty 2022

Polecane

Zaufane Opinie IdoSell
4.78 / 5.00 2280 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2022-08-01
Świetne produkty. Polecam!
2022-08-01
Solidnie spakowana paczka, towar świeży. Zamówię ponownie.
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel