Zapisz się do newslettera i odbierz do 15 zł rabatu na zakupy! < zobacz >
Darmowa dostawa od 50,00 zł

Co na odporność dla dzieci? Najlepsze sposoby, witaminy i preparaty wzmacniające odporność dwulatka, trzylatka i starszych

2022-12-01
Co na odporność dla dzieci? Najlepsze sposoby, witaminy i preparaty wzmacniające odporność dwulatka, trzylatka i starszych

Wielu rodziców zadaje sobie pytanie: co na odporność dla dziecka? Czy wiesz, że właściwe odżywianie pomaga budować i wzmacniać układ odpornościowy, czyniąc go bardziej skutecznym w walce z infekcjami? Zdrowa dieta jest ważna dla dzieci z wielu różnych powodów. Przede wszystkim dostarcza ona energii oraz składników odżywczych potrzebnych do prawidłowego wzrostu i rozwoju.

Jakie witaminy powinno się dostarczać maluchom wraz z pożywieniem? Jakie preparaty podawać na odporność dziecka? Czy syropy uodparniające dla dzieci będą wystarczające, czy podstawą jest pełnowartościowa dieta?

Zadbaj o odporność dietą

Planując dietę na odporność dzieci, warto skupić się na pełnowartościowej, nieprzetworzonej żywności. Należy uwzględnić między innymi takie produkty spożywcze i składniki odżywcze jak:

Ważne jest również, aby posiłki były zbilansowane i dostarczały odpowiednią liczbę kalorii, które są niezbędne m.in. do prawidłowego wzrostu.

Istnieją pewne składniki, które są szczególnie ważne dla ochrony przed infekcjami, w tym witaminy A, C, D i cynk.

Witamina A na układ odpornościowy dziecka

Witamina A jest ważna dla układu immunologicznego w wieku dziecięcym. Można ją znaleźć w żywności takiej jak podroby, bataty, marchew, szpinak, jarmuż oraz produkty mleczne. Dodanie tych pokarmów do diety z pewnością pomoże w ochronie maluchów przed przeziębieniem czy grypą. Znajdziemy ją w wielu naturalnych środkach czy syropach na odporność.

Uodparniająca witamina C

Witamina C to kolejny ważny składnik dla zachowania zdrowia. Można ją znaleźć w owocach cytrusowych (takich jak pomarańcze i grejpfruty), owocach dzikiej róży, aronii i czarnej porzeczki, a także w warzywach (zawierają ją na przykład nać pietruszki, papryka czy brukselka). Włączenie tych pokarmów do diety dzieci pomoże zapewnić odpowiednią podaż związków, które pomogą zmniejszyć częstotliwość infekcji górnych dróg oddechowych.

Niezbędna witamina D

Witamina D również odgrywa bardzo istotną rolę w budowaniu odporności dzieci. Znajduje się ona w tłustych rybach, takich jak łosoś i tuńczyk, a także we wzbogaconym mleku i jajach. Jej niedobór może powodować ciągłe zmęczenie oraz skłonność do infekcji.

Cynk dla układu immunologicznego

Cynk to kolejny cenny składnik dla układu immunologicznego. Można go znaleźć w ciemnym pieczywie, wołowinie i jagnięcinie, kaszy gryczanej, a także w fasoli, orzechach i pestkach dyni. Regularne dostarczanie cynku pomoże zapewnić dziecięcemu organizmowi podaż składników, które są potrzebne w obronie przed atakiem wirusów.

Produkty wybrane dla Ciebie:

Dieta wzmacniająca odporność u dzieci

Włączenie wymienionych składników do diety najmłodszych zmniejszy podatność na chorowanie i pomoże zachować zdrowie. Poniżej znajdziesz przykładowe menu dla dziecka, które uwzględnia artykuły żywieniowe bogate w cenne elementy – oto świetny przykład diety bogatej w minerały i witaminy wzmacniające odporność dzieci:

  • zdrowe śniadanie: omlet jajeczny ze szpinakiem, papryką i serem; tost z pełnoziarnistego pieczywa z awokado; świeżo wyciśnięty sok pomarańczowy.
  • Drugie śniadanie: jogurt naturalny z czarną porzeczką lub malinami, ekspandowanym amarantusem i odrobiną miodu;
  • Obiad: rosół z wołowiną i warzywami;
  • Podwieczorek: wafle pełnoziarniste; plasterki jabłka z masłem orzechowym;
  • Kolacja: pstrąg z masełkiem koperkowym, pieczoną brukselką i słodkim ziemniakiem.

Jak zaplanować dietę dla odporności dzieci?

Oczywiście, powyższe zestawienie to tylko przykład, a możliwości w tym zakresie jest znacznie więcej. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, które pomogą Ci zaplanować posiłki wzmacniające barierę ochronną przed drobnoustrojami u dzieci:

  1. Włącz do diety dużo warzyw i owoców. Są one bogate w witaminy i minerały, które są niezbędne dla rozwoju układu immunologicznego. Staraj się uwzględnić w diecie co najmniej 5 porcji warzyw i owoców dziennie (z przewagą tych pierwszych).
  2. Zadbaj o źródła białka. Jest ono niezbędne do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania całego organizmu, w tym komórek odpornościowych. Dobrymi źródłami białka są: chude mięso, ryby, jaja, przetwory mleczne, fasola, tofu, orzechy i nasiona.
  3. Pamiętaj o produktach bogatych w cynk. Odpowiednie będą, poza wcześniej wspomnianymi, owoce morza, podroby, wieprzowina, fasola czy płatki owsiane.
  4. Włącz do diety produkty bogate w probiotyki, czyli kultury bakterii, które wspomagają układ odpornościowy poprzez utrzymanie zdrowia jelit. Do probiotyków zaliczamy: jogurt, kefir oraz produkty kiszone, np. kapustę czy kimchi.

Dobrym pomysłem na posiłek jest sałatka. Taka kompozycja może obejmować różnorodne produkty ze wszystkich grup żywności. Ważne jest, aby w diecie dziecka zadbać o odpowiednią różnorodność. Sięgaj po warzywa, owoce, wyroby pełnoziarniste, białko i zdrowe tłuszcze. To na pewno wspomoże funkcje obronne organizmu.

Komponując zdrową dietę dla dziecka, należy skupić się na pokarmach zasobnych w składniki, które wspomogą działanie ich układu immunologicznego. Należy też pamiętać, że istnieją artykuły spożywcze, które mogą to działanie osłabiać i trzeba ich unikać. Należą do nich przetworzona żywność, a także produkty dosładzane (w tym napoje).

Dwójka dzieci, brat i siostra, przygotowują w kuchni zdrowe posiłki z warzyw i owoców, idealne na budowanie odporności.

Preparaty wzmacniające odporność na infekcje

Jeżeli zastanawiasz się, jak jeszcze poprawić odporność dziecka, mamy dla Ciebie skuteczne rozwiązania: wysokiej jakości probiotyki i suplementy diety dostępne bez recepty. Warto sięgnąć po nie na początku infekcji, jeśli jej przebieg jest łagodny. Stosuj je tylko jako dodatek do zdrowej, pełnowartościowej i zbilansowanej diety.

Odpowiednie suplementy mogą stanowić nieocenione wsparcie w okresie jesienno-zimowym, kiedy to najwięcej zagrożeń czyha na układ odpornościowy maluchów.

Poniżej znajdziesz kilka przykładowych rozwiązań, które warto wziąć pod uwagę w takich momentach:

  • Herbatka na odporność BIO – jest to mieszanina ziół oraz owoców bogatych w dobre dla organizmu składniki odżywcze i witaminy. W składzie znajduje się na przykład owoc tarniny (przyspiesza regenerację organizmu), bzu (poprawia funkcjonowanie funkcji obronnych), ziele krwawnika, jeżówki, kora wierzby, a także ślaz (uśmierza ból gardła);
  • Camu Camu BIO. Odporność. Wapń + Witamina C – specyfik zapewnia odpowiednią dawkę m.in. witaminy C;
  • Kombucha BIO Probiotyk Odporność Shot – ten niewielki syrop to w rzeczywistości solidna dawka substancji korzystnie wpływających na wsparcie ochrony przed chorobami. Oprócz filtratu z fermentatu kombuchy znajdują się tu także takie składniki jak ocet jabłkowy, przecier z aceroli czy imbir. Odpowiedni dla starszych dzieci;
  • Musli Złap Odporność orzechy i maliny – jest to mieszanka owsiana z dodatkiem takich owoców jak porzeczki i maliny. Oprócz tego w składzie znajdują się orzechy nerkowca, morwa biała czy jagody goji;
  • Sok wieloowocowy nfc BIO na odporność – warto zdecydować się na to rozwiązanie, jeśli zastanawiasz się, co będzie dobre na wzmocnienie dla dziecka po chorobie. W składzie znajdują się: przecier z aceroli, sok aroniowy i jabłkowy oraz czerwone winogrona.
  • Sok z czarnego bzu dla dzieci w każdym wieku – na co dzień będzie stał na straży odporności, a w przypadku choroby pozwoli skrócić czas jej trwania. Dlatego też często znajdziemy go w żelkach na odporność dla dzieci. 

Produkty na odporność dla Twojego dziecka:

Wzmocnienie organizmu – leki, syropy i preparaty na odporność dla dzieci

Leki i suplementy diety stosuje się najczęściej dla zapewnienia odpowiedniej dawki witaminy D3. Jej suplementacja jest niezbędna w okresie od października do kwietnia. Popularnym rozwiązaniem w przypadku dzieci jest także stosowanie tranu (w płynie lub kapsułkach), który dostarcza wspomnianą witaminę, a także niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3.

To jedynie przykłady, ponieważ możliwości wyboru preparatów wzmacniających odporność są naprawdę szerokie. Podczas zakupów trzeba mieć na uwadze wiek, w jakim znajduje się nasza pociecha. Musli, orzechy czy inne składniki mogą być nieodpowiednie dla małych dzieci. Inne specyfiki powinno się stosować u rocznego dziecka, inne zaś, jeśli poszukujemy czegoś dla zachowania zdrowia przedszkolaka.

Warto zadbać o aktywność fizyczną

Istnieje wiele naturalnych sposobów na zmniejszenie podatności na zachorowania u dziecka. Niezbędnym elementem jest aktywność fizyczna oraz regularne przebywanie na świeżym powietrzu. Hartuje to organizm i poprawia krążenie krwi, co pomaga zwalczać infekcje. Równie ważny jest sen. Szczególnie pomaga organizmowi w regeneracji po chorobie.

Regularne ćwiczenia to jedna z najlepszych rzeczy, jakie możesz zrobić dla ogólnego stanu zdrowia dziecka, w tym w szczególności dla jego układu immunologicznego. Pomagają one zwiększyć krążenie komórek odpornościowych (przeciwciał) w całym ciele, co pomaga im w skuteczniejszej walce z drobnoustrojami.

Ponadto ćwiczenia zmniejszają poziom stresu, a ten może osłabić układ odpornościowy.

Istnieje wiele sposobów na sprawienie dzieciom do 12 roku życia radości z ćwiczeń. Wybierzcie się na rodzinną wycieczkę, urządźcie bitwę na śnieżki w ogródku lub pojedźcie razem na łyżwy. Należy zadbać o co najmniej 60 minut umiarkowanej do energicznej aktywności każdego dnia.

Naturalny lek na odporność dla dzieci

Niezwykle ważny jest regularny sen – to fundament ochrony dziecka w czasie jesienno-zimowym. Niewystarczająca ilość snu może prowadzić do zwiększonego poziomu hormonów stresu w organizmie, co przekłada się na osłabienie układu odpornościowego. Ponadto brak snu może sprawić, że ludzie (zarówno dorośli, jak i dzieci) będą ogólnie bardziej podatni na zachorowania.

Odpowiednia ilość snu odgrywa bardzo ważną rolę w działaniu układu odpornościowego. Kiedy śpisz, twoje ciało wytwarza cytokiny, które są białkami pomagającymi zwalczać infekcje i stany zapalne.

Aby upewnić się, że sen Twojego dziecka jest jakościowy, wyłączaj ekrany (w tym telewizory, telefony i laptopy) na co najmniej 30 minut przed zaśnięciem i stwórz mu uspokajające środowisko, które sprzyja relaksowi. Co najważniejsze, upewnij się, że w miesiącach zimowych maluch śpi co najmniej 10 godzin na dobę.

Jak wzmocnić odporność dziecka – żłobek, przedszkolaki i nie tylko

Zdrowa dieta jest kluczowa dla odporności dzieci, ponieważ pomaga ich organizmom zwalczać infekcje i choroby. Składniki dostarczane wraz ze zdrowymi posiłkami wspierają budowę i funkcjonowanie układu odpornościowego, czyniąc go silniejszym i zdolnym do skuteczniejszej ochrony przed chorobami. Niezbędny jest także prawidłowy sen i codzienna aktywność fizyczna.

Warto przy tym pamiętać, że sama dieta – choć stanowi najważniejszy element dbania o zdrowie – może zostać uzupełniona o preparaty uodparniające stworzone z myślą o dzieciach. Decydując się na farmakologiczne wsparcie mechanizmów obronnych, należy skonsultować się z lekarzem. Kupuj je w sprawdzonych sklepach lub aptekach internetowych.

Pokaż więcej wpisów z Grudzień 2022

Polecane

pixel