Darmowa dostawa od 50,00 zł
Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

Właściwości lecznicze buraków czerwonych. Dlaczego warto je jeść?

Właściwości lecznicze buraków czerwonych. Dlaczego warto je jeść?

Właściwości buraka i jego wartości odżywcze są doceniane przez dietetyków oraz specjalistów z zakresu odżywienia na całym świecie. Kulisty, intensywnie czerwony korzeń zwykle wykorzystuje się do przygotowywania sałatek i surówek obiadowych, ale również pysznych, pożywnych zup, past kanapkowych czy też wyciskania zdrowego soku.

Warzywo to niezależnie od sposobu obróbki obfituje w cenne dla zdrowia witaminy, sole mineralne oraz związki chemiczne, które dostarczone do organizmu naturalnie wspierają jego funkcjonowanie oraz holistycznie wpływają na zdrowie fizyczne i psychiczne. Regularne spożywanie korzenia buraka ma prozdrowotny wpływ na ustrój i może przyczyniać się do obniżenia poziomu cholesterolu, zwiększenia ilości żelaza w diecie czy też usprawnienia działania układu krwionośnego i mięśniowego. Jakie są właściwości buraka czerwonego? Jakie wartości odżywcze oraz witaminy zawiera?

Burak czerwony – najważniejsze informacje

To popularna roślina uprawowa, która z powodzeniem hodowana jest w przydomowych warzywniakach czy też wielkich plantacjach. Uprawia się ją zarówno w celach sprzedażowych, stanowi również doskonały pokarm dla zwierząt. Warzywo znane jest od pradawnych czasów, a wszelkie znane odmiany, także burak czerwony pochodzą od buraka dzikiego, o którym pierwsze wzmianki pochodzą ze starożytnej Babilonii. Obecnie jego popularność stale wzrasta. Korzeń wykorzystywany jest zarówno w domowych kuchniach, restauracjach, ale też w przemyśle farmaceutycznym i ziołolecznictwie, na przykład do przygotowywania smacznych i zdrowych kiszonek oraz soku z buraka.

Jak wygląda to niezwykłe warzywo o licznych właściwościach prozdrowotnych? Burak czerwony zbudowany jest z dwóch części: poziemnej i naziemnej. Nad powierzchnią ziemi zbudowany jest z rozety liści w ciemnozielonym lub czerwonawym kolorze, które wyrastają z dość twardych i stabilnych łodyg. Pod ziemią zaś ulokowany jest korzeń, czyli jadalna część. Korzeń buraka posiada intensywny, krwistoczerwony kolor, a dzięki swojej strukturze jest bardzo podatny na obróbkę, czyli tarcie, gotowanie, pieczenie lub wyciskanie i kiszenie.

Ciekawostką jest, że niezależnie od formy podania zachowuje on swoje właściwości lecznicze oraz posiadane witaminy, dzięki czemu można go spożywać w ulubionej postaci. Niemniej jednak buraki na surowo posiadają najłatwiej przyswajane witaminy, dlatego warto dodawać je do kolorowych kanapek czy sałatek.

Wartość odżywcza buraka czerwonego

Korzeń buraka czerwonego stanowi cenne źródło witamin, soli mineralnych oraz związków chemicznych, które leczniczo i prozdrowotnie wpływają na funkcjonowanie organizmu człowieka. W miąższu, a także wykonywanych z niego przetworach znajdują się niemal wszystkie składniki odżywcze, które dziennie potrzebne są człowiekowi do zachowania zdrowia fizycznego oraz psychicznego.

W warzywie znajduje się duża ilość kwasu foliowego, który wpływa na pracę i funkcjonowanie serca, a także cenny mangan, który czynnie uczestniczy w procesie tworzenia kości i procesach metabolicznych składników odżywczych. Witaminy oraz minerały zawarte w buraku czerwonym zjadane w towarzystwie zdrowych tłuszczy są łatwo przyswajalne przez komórki i tkanki budujące ustrój, dlatego zjadanie go i przetworów z niego wykonanych przynosi wiele korzyści dla naszego organizmu.

Tabelka zaprezentowana poniżej precyzyjnie przedstawia rozkład najważniejszych wartości odżywczych, które zawarte są w 100 g korzenia:

Wartość odżywcza korzenia buraka czerwonegoIlość (podana w gramach)

Ilość energii 40 kcal
Białko 1,6 g
Tłuszcz 0,2 g
Węglowodany 10 g
Błonnik 2,5 g

Sto gramów buraka zawiera jedynie czterdzieści kilokalorii, co oznacza, że jest on wyjątkowo niskokaloryczny. Osoby stosujące dietę redukcyjną powinny włączyć je z do swojego jadłospisu, co zapewni maksymalną podaż cennych składników witaminowych i mineralnych, a dodatkowo sprawi, że przygotowany posiłek będzie sycący i gęsto odżywczy. Niemniej jednak warto pamiętać, że burak charakteryzuje się wysokim indeksem glikemicznym, dlatego też mimo niewielkiej ilości kalorii nie powinien być stosowany przez osoby chorujące na cukrzycę lub insulinoodporność. 

Jakie minerały, związki chemiczne oraz substancje witaminowe zawiera korzeń buraka czerwonego?

Korzeń buraka czerwonego przez specjalistów zajmujących się żywieniem oraz dietetyką uważany jest za zdrowy, cenny dla zdrowia produkt spożywczy, który w prosty sposób pomaga uzupełnić niedobór składników odżywczych w organizmie człowieka. Wnętrze korzenia rośliny wprost obfituje w dużą ilość minerałów, do których zgodnie z najnowszymi badaniami naukowymi należą (ilość substancji podana jest na 100 gram korzenia buraka czerwonego):

  • tłuszcze nasycone - 0,03 g,
  • tłuszcze jednonienasycone - 0,02 g,
  • wapń - 16 mg,
  • żelazo - 0,8 mg,
  • magnez - 23 mg,
  • fosfor - 40 mg,
  • potas - 325 mg,
  • sód - 78 mg,
  • cynk - 0,35 mg,
  • miedź - 0,08 mg,
  • mangan - 0,34 mg.

Na lnianej ścierce leżą buraki i szklanka świeżo wyciskanego soku z buraka.

Poza prozdrowotnie działającymi na organizm człowieka tłuszczami oraz solami mineralnymi, receptura chemiczna korzenia obfituje w substancje witaminowe. W stu gramach znajdują się następujące witaminy:

  • witamina C - 5 mg,
  • tiamina (witamina B1) - 0,03 mg,
  • ryboflawina - 0,04 mg,
  • niacyna (witamina B3) - 0,34 mg,
  • kwas pantotenowy (witamina B5) - 0,17 mg,
  • pirydoksyna (witamina B6) - 0,08 mg,
  • cholina (witamina B4) - 6 mg,
  • witamina A - 34 jednostki,
  • witamina E - 0,04 mg,
  • witamina K - 0,2 mg.

Witaminy zawarte w korzeniu, a także przetworach z niego wykonywanych, na przykład soku z buraka czy też zakwasie buraczanym pozwalają efektywnie uzupełnić podaż tych substancji w ustroju. Wprowadzenie go do codziennej diety prowadzi do niemal natychmiastowego uzupełnienia niebezpiecznych dla zdrowia niedoborów, a także wpłynąć na poprawę wyglądu zewnętrznego i samopoczucia.

Właściwości zdrowotne buraka czerwonego – co warto wiedzieć?

Burak czerwony jest uważany za jedno z najbardziej wartościowych i odżywczych warzyw. W jego składzie chemicznym znajdują się substancje, które dobroczynnie oraz prozdrowotnie oddziaływuje na organizm człowieka. Sok z buraka, pozyskiwany z niego zakwas czy też surowe warzywo jest prawdziwą bombą witaminową ze względu na wysoką zawartość witamin, minerałów oraz silnie przeciwutleniających związków chemicznych. Zważając na jego skład chemiczny uznaje się, że wyróżnia się on szerokim, pozytywnym spektrum działania, dlatego jego spożywanie w różnej postaci przyniesie wiele korzyści dla zdrowia: fizycznego, psychicznego, a także wyglądu zewnętrznego.

Jakie są najważniejsze właściwości buraka czerwonego?

  • wspieranie funkcjonowania układu krwionośnego - burak, zakwas buraczany lub sok z buraka to naturalne produkty, które powinny stanowić element diety zapobiegającej anemii. Zawarte w nich przeciwutleniacze efektywnie zwiększają przyswajanie tlenu przez komórki, co wpływa na poprawę jakości krwi,
  • zapobieganie chorobom cywilizacyjnym - składniki zawarte w korzeniu sprawnie usuwają z krwioobiegu homocysteinę, której zbyt wysoki poziom może prowadzić do rozwoju cywilizacyjnych schorzeń, czyli zwiększania się poziomu cholesterolu, rozwijaniu się blaszek miażdżycowych czy wzrostu ciśnienia krwi,
  • poprawa działania układu immunologicznego - buraki są w stanie wspomagać funkcjonowanie układu odpornościowego, a ponadto wykazują właściwości wykrztuśne, dzięki czemu mogą stanowić świetne remedium w walce z uporczywym kaszlem, dokuczającym w grypie i przeziębieniu,
  • działanie usypiające przy bezsenności - burak zawiera dość duże ilości kwasu foliowego, który wykazuje działanie uspokajające, tym samym poprawiające jakość snu i ułatwiające proces zasypiania,
  • zdolności przeciwnowotworowe - w swoim składzie chemicznym zawiera barwnik o nazwie betaina, który jest silnym przeciwutleniaczem. Jego właściwością jest ochranianie ustroju, a dokładniej komórek organizmu przed zmianą swojego kodu DNA, co może skutkować rozwojem nowotworów,
  • poprawa budowy naczyń krwionośnych - substancje w nim zawarte zapobiegają rozwijaniu się niebezpiecznych dla zdrowia zwapnień w żyłach oraz tętnicach, a dodatkowo wzmacniają ich budowę,
  • holistyczny wpływ na organizm w procesie zdrowienia - regularne zjadanie buraków lub ich przetworów prowadzi do wspierania ustroju po chorobie, a także po przebyciu chemioterapii, zapobiegając pogłębianiu się niedokrwistości,
  • pozytywny wpływ na wygląd zewnętrzny - sok z buraka pozytywnie wpływa na wygląd skóry, włosów i paznokci poprzez dostarczenie do krwioobiegu witamin, które wpływają na ich kondycję,
  • łagodzenie kobiecych dolegliwości - doskonale łagodzi zmiany w organizmie, które towarzyszą kobietom w trakcie przechodzenia menopauzy. Związki chemiczne zawarte w korzeniu minimalizują powstawanie uderzeń gorąca, a także skutecznie zmniejszają ryzyko zachorowania na osteoporozę,
  • działanie na układ pokarmowy - buraki doskonale łagodzą dolegliwości pojawiające się w układzie trawiennym: redukują wzdęcia i zgagę, a przy tym regulują pracę jelit, a w przypadku osób przebywających na diecie redukcyjnej - skutecznie przyspieszają proces odchudzania i spalania tkanki tłuszczowej,
  • doskonały dla sportowców - tlenek azotu powstaje w procesie rozpadu azotanów, a bierze on udział w regulowaniu tempa przepływu krwi.

Na stoliku leży szklany słoik ze świeżą różową ćwikłą nabraną na drewnianą łyżeczkę.

Włączenie buraka do codziennej diety – jak spożywać buraki?

Burak doskonale nadaje się do wykonywania przetworów oraz poddawania obróbce termicznej. Obecnie jest niezwykle popularny wśród miłośników zdrowego organizmu, a coraz większa część społeczeństwa zdaje sobie sprawę z jego dobroczynnych, prozdrowotnych dla ustroju właściwości.

Jak włączyć buraka do codziennej diety? Można go spożywać w różnej formie, korzystając z różnorodnych przepisów, a najpopularniejszymi są:

  • przygotowywanie zupy kremu z buraka,
  • wykonywanie sałatki z buraczków gotowanych,
  • zjadanie warzywa na surowo,
  • wyciskanie pełnego witamin soku z buraków,
  • przygotowywanie zakwasu buraczanego,
  • stosowanie go do suszenia i przygotowywania tak zwanych chipsów buraczanych
  • jedzenie wszelkich surówek i buraków ćwikłowych.

Burak czerwony jest warzywem o niskiej kaloryczności oraz wartościowym składzie chemicznym. Jego regularne zjadanie w różnej postaci z pewnością pomoże w naturalny sposób wspierać funkcjonowanie organizmu, a także minimalizować ryzyko rozwoju chorób cywilizacyjnych i nowotworowych.

Czy są jakieś przeciwwskazania? Niestety muszą ograniczyć ich spożywanie osoby z reumatyzmem, dną moczanową i kamicą nerkową.

Pokaż więcej wpisów z Listopad 2022

Polecane

Zaufane Opinie IdoSell
4.76 / 5.00 2793 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2022-12-06
Super
2022-12-06
Rewelacja

Dbamy o Twoją prywatność

Sklep korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij
pixel