Zapisz się do newslettera i odbierz do 15 zł rabatu na zakupy! < zobacz >
Darmowa dostawa od 50,00 zł

Ranking 10 najzdrowszych warzyw na zimę. Jedzmy sezonowo!

Ranking 10 najzdrowszych warzyw na zimę. Jedzmy sezonowo!

Każdy wie, że najzdrowsze warzywa to te, które zbieramy sezonowo. A zimowe miesiące zupełnie słusznie nie kojarzą się ze świeżymi zbiorami z ogródkowych grządek. Czy zimą jesteśmy skazani na obniżenie jakości swojego jedzenia? 

Wielu specjalistów radzi na te miesiące przygotowywać się przez cały rok. Przypominają o tym, by kupować lub zbierać sezonowe warzywa i owoce w zapasie, by móc je mrozić i korzystać z nich, gdy już znikną ze sklepowych półek. Często zapominają, że zimą też dostępne są świeże, sezonowe warzywa, którymi możesz zajadać się w oczekiwaniu na pierwsze nowalijki.

Miejsce 10. Czosnek – z powodzeniem otwiera nasz ranking!

Zapewne czosnek byłby zwycięzcą tego rankingu, gdyby tworzyły go nasze babcie. Wszystko dzięki temu, że jedzenie czosnku ma wpływ na podniesienie odporności, a także jest skuteczne w walce z już rozwijającym się przeziębieniem. U nas czosnek zajmuje honorowe miejsce na dole tabeli, głównie dlatego, że chociaż w kuchni bywa często, to trudno jest uczynić z niego głównego bohatera na talerzu. Dlatego dzielimy się z tobą dwoma szybkimi przepisami i przechodzimy dalej.

Prosty sos czosnkowy

Taki sos to świetny sposób na przemycenie najzdrowszych warzyw do diety. Świetnie będzie współgrał z kanapkami, tostami, pizzą i zapiekankami. Ale tak naprawdę do czego go dodasz, zależy od twoich smakowych preferencji. Składniki naszego sosu to:

  • 5 ząbków czosnku,
  • łyżka majonezu,
  • 3 łyżki jogurtu naturalnego,
  • łyżeczka miodu,
  • koperek wedle uznania.

Wszystkie składniki dokładnie mieszasz i sos gotowy!

Leczniczy syrop czosnkowy

Ten przepis dla mało kogo będzie źródłem smakowej przyjemności, ale może być traktowany jako domowej roboty pomoc w walce z objawami przeziębienia. Wystarczy zmieszać bardzo dużą ilość czosnku z sokiem z cytryny oraz miodem, całość zalać wodą i odczekać kilkanaście godzin.

Miejsce 9. Brukselka na diecie – przedstawicielka warzyw zielonych

Nie oszukujmy się. Spośród zebranych tu najzdrowszych warzyw to właśnie brukselka ma najgorszą prasę. Wielu z nas łączy nieprzyjemne wspomnienie jej smaku z dzieciństwa. Warto samodzielnie przygotować to warzywo, by je odczarować.

Brukselka z piekarnika

Przepis na pieczoną brukselkę jest bardzo prosty:

  1. Brukselkę myjemy i gotujemy w głębokim garnku, do czasu aż będzie w połowie miękka.
  2. Wysypujemy całość do naczynia żaroodpornego lub na blachę
  3. Polewamy zdrowym tłuszczem, np. olejem lnianym lub masłem klarowanym. Dodajemy sól, pieprz, granulowany czosnek.
  4. Pieczemy, aż się zarumieni.
  5. Pod koniec pieczenia możemy dodać słony ser.

Tak przygotowaną brukselkę możemy zjeść bez żadnego dodatku albo z sosem. Można też dodać ją do zupy albo nawet sałatki. W takie bardziej skomplikowanej wersji może szybko zostać uznana nie tylko za bardzo smaczną. Wysoka zawartość witaminy K pomaga zachować dobrą gęstość i zdrowie kości.

Miejsce 8. Cebula – jarzyna, którą można i warto jeść na surowo

Jedzenie cebuli w odpowiedniej ilości może wpłynąć na obniżenie poziomu złego cholesterolu, ponadto ma działanie antybakteryjne oraz dostarcza wielu witamin.

Jak przemycić do diety surową cebulę? Można dodawać ją do kanapek i tortilli czy sałatek. Jeżeli nie czujesz się przekonany do tej opcji – spróbuj włączyć ją do diety pod postacią tradycyjnej, francuskiej zupy.

Potrzebny do tego będzie ci:

  • wywar,
  • ulubione przyprawy,
  • sporą ilość podduszonej na patelni cebuli,
  • odrobina białego wina.

Wszystkie składniki wymieszaj i doprowadź do wrzenia. Zupę możesz zjeść w otrzymanej formie lub zblendowaną. Wersja kremowa świetnie będzie smakowała z dodatkiem sera i z grzankami.

Miejsce 7. Kalarepa – jedno z warzyw, które najlepiej smakują na surowo

Kalarepa nie jest zbyt popularna, ale dostarcza organizmowi wiele wartościowych składników:

  • witaminy C, B6, A, E i K,
  • kwas foliowy, jeden z folianów,
  • ryboflawinę,
  • żelazo,
  • magnez,
  • potas,
  • sód,
  • cynk,
  • wapń.

Również jej smak jest godny uwagi, zwłaszcza gdy zjadana jest na surowo. Ale nic nie stoi na przeszkodzie temu, byś przygotował ją w formie surówki lub sałatki. Może być wykorzystywana do dań i na ciepło i na zimno, więc tak naprawdę możliwości się nie kończą.

Miejsce 6. Jarmuż – czy to hipsterski wynalazek?

Jarmuż nie mógł nie pojawić się wśród 10 najzdrowszych, ale też najsmaczniejszych warzyw. Jest to jeden ze składników, które właśnie zimą prezentuje najbogatszy smak. Swoją popularność w kuchni zawdzięcza wyrazistemu smakowi, a popularność w Internecie – żartom.

Jak przyrządzić jarmuż?

Najpopularniejszą formą przygotowania to: blanszowanie lub podsmażone. Ale doskonale sprawdzi się też do:

  • pesto i sosów,
  • sałatek warzywnych, jako ich postawa,
  • purée.

Miejsce 5. Roszponka – najbardziej zaskakujące z najzdrowszych warzyw zimą?

To zielone warzywo jest świetne dla osób na diecie redukcyjnej. Oprócz tego, że ma mało kalorii, to wpływa też na poprawę procesu trawiennego. Najlepsza jest w sałatkach. Znakomicie sprawdza się z orzechami, serami, na przykład fetą. Świetnie smakuje podana z burakami.

Skąd bierze się roszponka zimą?

Roszponka jako niemalże jedzenie odchudzające cieszy sporą popularnością przez cały rok. Dlatego to, że można ją zebrać świeżo również zimą, jest bardzo dobrą informacją dla wielu osób. Mogą one skorzystać z tego, że wbrew pozorom – roszponka jest bardzo wytrzymała i delikatne mrozy nie są w stanie jej wyniszczyć przez całą zimną porę roku.

Miejsce 4. Pietruszka – najzdrowsze warzywo na surowo

Tak naprawdę jest to roślina o podwójnej mocy. Dlaczego? Bo obie jej części warto zawrzeć w jadłospisie i często do nich wracać. Jest też stosowana w prewencji chorób układu pokarmowego.

Natka pietruszki i bogactwo jej smaku

Dobry wpływ na organizm człowieka przejawia się głównie w dostarczaniu witamin oraz soli mineralnych, które wzmacniają odporność. Dlatego codziennie warto dodawać natkę do sosów, makaronów i innych dań.

Przygotowanie na zimę

Jeśli kupujesz to warzywo zimą, możesz spotkać się z uciętą natką. Dlatego akurat to warzywo warto przygotować sobie latem. Natkę można na przykład:

  • zamrozić,
  • zasolić,
  • zakonserwować w słoikach.

Po tych czynnościach zachowa większość mocy swojego działania.

Korzeń pietruszki — aromatyczny dodatek

Korzeń dostarcza organizmowi głównie potas i witaminy. Wygodnie jest przemycać go do diety w zupach, którym nadaje charakteru.

Miejsce 3. Marchew – ostateczny dowód na to, czy surowe warzywa są zdrowe

Marchewka to prosta, ale bezpieczna jarzyna, którą można wykorzystać na bardzo wiele sposobów w kuchni. Jest pod ręką zawsze i niezależnie od pory roku jest smaczna. Możesz ją zjeść w różnych wydaniach.

Soczek marchewkowy

Najzdrowsze warzywa na świecie prawie zawsze świetnie nadają się na bycie podstawą soków. A soki będą świetne, by podać je osobom nieprzekonanym do zdrowego żywienia, w tym dzieciom. Aby smak był jeszcze przyjemniejszy, warto marchew przy wyciskaniu wymieszać ze słodkim owocem, na przykład jabłkiem.

Zjadana na surowo

Marchewka dzięki słodkiemu posmakowi jest dobra do zjedzenia na surowo. Czy to pokrojona w słupki, czy starta i dodana do surówki. Sprawdzi się w każdej z tych sytuacji.

Jeszcze inaczej?

Marchewka będzie też bardzo smaczna ugotowana lub przypieczona. Można z niej w prosty sposób przygotować zdrowe frytki i podać je z domowym sosem czosnkowym.

Miejsce 2. Ziemniaki – jedno z niewielu warzyw, których nie wolno spożywać na surowo

Ziemniaków nie mogło zabraknąć w tym rankingu. Wysoką pozycję zawdzięczają nie tylko swojemu wpływowi na ludzki organizm, ale także temu, że jest szeroko dostępny oraz stanowi znakomite pole do popisu dla kucharzy. Wystarczy pamiętać o kilku zasadach.

  1. Najzdrowsze są ziemniaki w mundurkach.
  2. Jeśli obierasz ziemniaka, to staraj się robić to, jak najcieniej.
  3. Ugotowanych ziemniaków nie powinno się przechowywać w wodzie.

Miejsce 1. Buraki – czyli najzdrowsze warzywa spożywane zimą

Buraki bezdyskusyjnie otwierają nasz ranking. Oprócz tego, że są szeroko dostępne w dobrym stanie przez całą zimę, są też tanie i bardzo odżywcze. Zdaje się, że ich jedyną wadą jest wysoki indeks glikemiczny. Oznacza to, że nie powinny być w nadmiarze spożywane przez osoby chore na cukrzycę.

Dlaczego wszyscy powinniśmy jeść buraki?

Głównie dlatego, że lista zalet buraka jest bardzo długa:

  • dostarcza prawie tyle witaminy C, co cytryna,
  • zawiera witaminę K, A, E i z grupy B,
  • zawiera między innymi magnez, potas, fosfor, kwas foliowy, mangan,
  • dostarcza błonnika i antyoksydantów,
  • zmniejsza ryzyko rozwoju nowotworów,
  • wspiera układ nerwowy,
  • przeciwdziała wirusom,
  • ma mało kalorii.

Co, jeśli nie lubisz smaku buraka?

Jak widać, szkoda byłoby tracić całe to bogactwo tylko dlatego. Na szczęście burak prezentuje jeszcze jedną, wielką zaletę – da się go przygotować na setki sposobów.

Najzdrowsze warzywo w formie barszczu

Barszcz kojarzy się z wigilią. Ale przecież może być jedzony zawsze. Przygotowanie go z innymi warzywami, jako dodatkami, zmieni jego smak. Podobnie zadziała zapewne dodanie makaronu albo uszek.

Zdrowy sok

Sok z buraka można kupić lub przygotować samodzielnie w wyciskarce. Aby miał bardziej wyrazisty smak, można go przyprawić odrobiną chili.

Kiszone buraki

Na pewno słyszałeś o zaletach kiszonek. Nie inaczej jest w tym przypadku. Kiszony burak oprócz wielu składników odżywczych ma też ciekawy smak.

Coś dla koneserów

Sok z buraka sam w sobie jest dość specyficzny w smaku. Nie każdy będzie go lubił. Podobnie z burakiem, który jest już ukiszony. Znajdują się jednak osoby, którym nie tylko smakują obie te wersje buraka, ale też ze smakiem spożywają sok z właśnie ukiszonego buraka. Następnym razem, gdy będziesz miał taką opcję, sprawdź, czy należysz do tego grona.

Ten ranking z pewnością udowadnia, że zima nie musi być całkowicie pozbawiona obecności warzyw na talerzu. Te miesiące mogą być wypełnione pysznym i bardzo różnorodnym zdrowym jedzeniem. Aby tak się stało, zacznij już dziś wplatać do swojego jadłospisu potrawy z użyciem najbardziej wartościowych warzyw. Dodaj również coś zielonego – szpinak, cykorię, rukiew wodną, boćwinę, sałatę rzymską czy kapustę pekińską, a Twój talerz zyska niesamowitą moc zdrowotną! Jarzyny dostarczają nam całej gamy witamin i składników mineralnych. A te zielone znalazły się bardzo wysoko na liście 20 najzdrowszych warzyw na świecie opublikowaną przez naukowców z amerykańskiego Centrum Kontroli Chorób.

Odkryj swój ulubiony czosnek:

Pokaż więcej wpisów z Grudzień 2022

Polecane

Czosnek kiszony BIO 200 ml

Czosnek kiszony BIO 200 ml

19,28 zł brutto/1szt.
Czarny czosnek bio 50 g

Czarny czosnek bio 50 g

34,30 zł brutto/1szt.
pixel