Darmowa dostawa od 50,00 zł
Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

Pestki słonecznika – wartości odżywcze i właściwości lecznicze niezwykłych ziaren

2022-07-27
Pestki słonecznika – wartości odżywcze i właściwości lecznicze niezwykłych ziaren

Właściwości i wartość odżywcza pestek słonecznika jest doceniana przez dietetyków oraz miłośników zdrowego żywienia na całym świecie. Niewielkie, szarawe ziarna mogą pełnić rolę smacznej i pożywnej przekąski, a także ciekawego dodatku do zup, kanapek oraz sałatek.

Pestki słonecznika, mimo niewielkich rozmiarów, obfitują w cenne dla organizmu ludzkiego witaminy, minerały oraz tłuszcze, dzięki czemu wykazują prozdrowotny wpływ na cały ustrój. Regularne spożywanie ziarenek może mieć korzystny wpływ na ogólne zdrowie fizyczne oraz psychiczne, a dodatkowo przyczyniać się do poprawy samopoczucia.

Jakie są wartości odżywcze pestek słonecznika? Jakie właściwości i działanie na organizm wykazują ziarna?

Właściwości pestek słonecznika

Słonecznik jest wyjątkowo popularną rośliną, która z powodzeniem uprawiana jest w przydomowych ogródkach oraz na rabatach kwiatowych. Kwiat wywodzi się z Ameryki Północnej, gdzie hodowany był ze względu na piękne żółte kwiaty, ale również pestki, które przez starożytne ludy uważane były za lek o licznych właściwościach dla organizmu.

Obecnie pestki słonecznika są bardzo chętnie wykorzystywane w przemyśle spożywczym, co umożliwiają stosowane na nich procesy przetwórcze. Nasiona te nadają się do prażenia, łuskania oraz suszenia, dzięki czemu zachowują cenne dla zdrowia witaminy, minerały oraz związki chemiczne. 

Pestki słonecznika wyróżnia charakterystyczny wygląd. To niewielkie, podłużne nasiona o szarawym zabarwieniu, które posiadają jeden ostro zakończony koniec. Wnętrze osłonięte jest cienką, delikatną skórką; jej zadaniem jest zatrzymywanie najważniejszych składników odżywczych wewnątrz ziarna. Pestki wyróżniają się delikatnym orzechowym posmakiem, uwielbianym zarówno przez dorosłych, jak i dzieci. 

Pestki słonecznika – wartości odżywcze

Ziarna słonecznika są cennym źródłem witamin, minerałów, ale przede wszystkim tłuszczów. W ich wnętrzu znajduje się duża ilość nienasyconych kwasów tłuszczowych (jednonienasyconych oraz wielonienasyconych), które są wyjątkowo cennym składnikiem dla organizmu.

Witaminy i minerały połączone ze zdrowymi tłuszczami są łatwiej przyswajalne przez komórki, dzięki czemu regularne zjadanie pestek przynosi tak wiele prozdrowotnych korzyści dla organizmu. 

Tabelka zaprezentowana poniżej dokładnie przedstawia rozkład najważniejszych wartości odżywczych, które zawarte są w 100 gramach pestek:

Wartość odżywcza ziaren słonecznika Ilość 

Energia 588 kcal Białko 20,5 g Tłuszcz 51,5 g Węglowodany 20 g Błonnik 9 g

Trzeba jednak pamiętać, iż pestki, mimo szerokiego spektrum działania, jednocześnie są produktem kalorycznym. W 100 gramach nasion znajduje się aż 588 kcal, dlatego osoby stosujące dietę o charakterze redukcyjnym powinny spożywać je w niewielkiej ilości, najlepiej jako dodatek do sałatki, zupy czy domowego chleba.

Witaminy i minerały w nasionach słonecznika

Pestki słonecznika przez wielu specjalistów zajmujących się dietetyką są uważane za zdrową przekąskę, która pomaga uzupełnić podaż tłuszczów i witamin w codziennej diecie. Wnętrze nasion obfituje w cenne dla organizmu minerały, do których należą (ilość podana na 100 gramów produktu):

  • żelazo – 5,3 mg,
  • wapń – 77 mg,
  • magnez – 330 mg,
  • potas – 650 mg,
  • fosfor – 661 mg,
  • cynk – 6 mg,
  • sód – 9 mg.

Poza cennymi dla ustroju minerałami, ziarna słonecznika obfitują w witaminy. W nasionach łuskanych oraz prażonych można znaleźć (ilość podana na 100 gramów produktu):

  • witamina C – 1,5 mg,
  • tiamina (witamina B1) – 1,5 mg,
  • ryboflawina (witamina B2) – 0,35 mg,
  • niacyna (witamina B3) – 8,34 mg,
  • witamina B6 – 1,35 mg,
  • Kwas foliowy (witamina B9) – 228 µg,
  • witamina A – 51 IU,
  • witamina E – 35,2 mg.

Witaminy, sole mineralne oraz tłuszcze zawarte w nasionach słonecznika doskonale wchłaniają się w jelitach, a następnie przyswajają w układzie krwionośnym. Wprowadzenie ich do codziennej diety prowadzi do uzupełnienia niedoborów niezbędnych składników, a dodatkowo pozwala zapobiegać ich powstawaniu w przyszłości. 

Kobieta trzyma w obu dłoniach nieobrane jeszcze pestki słonecznika.

Czy słonecznik łuskany jest zdrowy?

Regularne zjadanie pestek słonecznika jest całkowicie bezpieczne dla zdrowia i kondycji organizmu człowieka. Dodawanie nasion do dań lub chrupanie ich samodzielnie nie prowadzi do wystąpienia skutków ubocznych, które byłyby groźne dla zdrowia.

Nasiona słonecznika są także bezpieczne dla kobiet w ciąży oraz mam karmiących. Wysokie zawartości kwasu foliowego, magnezu i potasu będą korzystnie wpływać na rozwój dziecka oraz procesy regeneracyjne po porodzie.

Pestek słonecznika powinny unikać osoby, które wykazują na nie alergię lub nie tolerują ich smaku.

Ziarna słonecznika a odchudzanie

Pamiętaj, że mimo wielu korzyści płynących ze zjadania ziaren słonecznika, zakąska ta jest wysokokaloryczna. Spożywanie jej w dużych ilościach może doprowadzić do zwiększenia energetyczności diety, co przekłada się na spowolnienie ewentualnego procesu odchudzania i spalania komórek tłuszczowych.

Właściwości prozdrowotne płynące z jedzenia nasion

Pestki słonecznika są uważane za jedną z najzdrowszych i najbardziej wartościowych przekąsek. W ich składzie znajdują się liczne substancje, które dobroczynnie i odżywczo wpływają na organizm. Ze względu na dużą ilość zdrowych tłuszczów, minerałów i witamin, niewielkie nasiona są swojego rodzaju bombą witaminową.

Z uwagi na skład chemiczny ziarenek, charakteryzują się one szerokim spektrum działania, a dodanie ich do swojej codziennej diety z pewnością przyniesie wiele korzyści dla zdrowia fizycznego, psychicznego oraz ogólnego samopoczucia.

Obrane pestki słonecznika czekają na użycie w kuchni lub zjedzenie.

Jakie są najważniejsze właściwości ziaren słonecznika?

  • Profilaktyka przeciwnowotworowa

Nasiona słonecznika obfitują w fitosterole, które ochraniają organizm przed rozwojem i namnażaniem się komórek nowotworowych. Ziarna zawierają w swoim składzie również cenny dla zdrowia kwas linolowy, który zapobiega powstawaniu raka prostaty, płuc, jelita grubego oraz czerniaka.

  • Wspieranie układu sercowo-naczyniowego 

Garść pestek słonecznika zawiera dużą dawkę łatwo przyswajalnego magnezu. To pierwiastek niezwykle istotny dla zdrowia, a jego niedobór może mieć niekorzystny wpływ na pracę i funkcjonowanie mięśnia sercowego oraz całego układu naczyniowego. Odpowiednia dawka magnezu pomaga w utrzymaniu właściwego ciśnienia krwi, a dodatkowo ochrania mięśnie przed skurczami i dysfunkcjami.

  • Pozytywny wpływ na działanie układu odpornościowego

Suszone, prażone lub obrane ziarna są produktem spożywczym, który zawiera dużą ilość cynku. Jego właściwa podaż stymuluje układ immunologiczny do wzmożonej pracy. Dodatkowo spożywanie żywności obfitującej w cynk wpływa korzystnie na samopoczucie, jakość i efektywność snu, a także wygląd skóry, paznokci oraz włosów. 

  • Właściwa podaż tłuszczów cennych dla zdrowia

Wysokiej jakości nasiona słonecznika są świetnym źródłem zdrowych kwasów tłuszczowych, które są istotnym składnikiem zbilansowanej diety. Ich spożywanie w postaci zakąski lub dodatku do gotowego dania daje szansę na dostarczenie łatwo przyswajalnych kwasów omega-3 oraz omega-6. Niska podaż kwasów omega może skutkować zaburzeniami funkcjonowania układu nerwowego i krążenia oraz mózgu. Pamiętaj, że zdrowe, pełnowartościowe tłuszcze warunkują także właściwą produkcję hormonów będących gwarantem dobrego samopoczucia oraz prawidłowego działania całego organizmu.

  • Obniżenie poziomu cholesterolu oraz cukru we krwi

Niezależnie od formy podania, nasionka słonecznika dostarczają składników i związków chemicznych, które wykazują działanie regulujące poziom cukru i cholesterolu całkowitego oraz obniżające stężenie cholesterolu LDL we krwi. Zwiększone stężenie cholesterolu, miażdżyca oraz cukrzyca są chorobami cywilizacyjnymi, które bagatelizowane mogą prowadzić do udaru mózgu lub zawału serca. 

  • Silne działanie przeciwzapalne, hamowanie rozwoju stanów zapalnych

Przeciwzapalne działanie nasion słonecznika zostało udowodnione naukowo. Związki chemiczne w nich zawarte prowadzą do uruchomienia fizjologicznych procesów przeciwzapalnych wewnątrz ustroju, dzięki czemu ziarna powinny być obowiązkowym elementem codziennego jadłospisu osób zmagających się z chorobami zapalnymi jak RZS oraz schorzeniami o charakterze autoimmunologicznym.

Zastosowanie nasion słonecznika w kuchni

Ziarna słonecznika są produktem spożywczym, który jest ogólnie dostępny w sklepach stacjonarnych oraz internetowych. Na sklepowych półkach najczęściej występują w formie łuskanej, niełuskanej, prażonej oraz niesolonej.

Największą wartość odżywczą mają ziarna wysokiej jakości, dlatego podczas zakupu zwróć uwagę na ich wygląd. Lepiej unikać nasion z pożółkłą łupiną, ponieważ może to świadczyć o niezdatnym do spożycia wnętrzu.

Nasiona słonecznika mają szerokie zastosowanie w kuchni. Z uwagi na swoją chrupką strukturę i orzechowy smak, najczęściej stosowane są jako dodatek do sałatek i zup. Coraz więcej miłośników zdrowego stylu życia przygotowuje z ziaren ciekawe pasty oraz dipy, które idealnie nadają się na kanapki oraz jako dodatek do surowych warzyw. 

Ziarna słonecznika to wartościowy produkt, który zawiera dużą ilość cennych dla zdrowia związków. Włączenie pestek do codziennej diety wpływa na poprawę jakości życia i samopoczucia.

Pokaż więcej wpisów z Lipiec 2022

Polecane

Zaufane Opinie IdoSell
4.78 / 5.00 2280 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2022-07-30
Mój ulubiony sklep internetowy :)
2022-07-29
Szybka realizacja zamówienia i wysyłka, polecam.
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel