Zapisz się do newslettera i odbierz do 15 zł rabatu na zakupy! < zobacz >
Darmowa dostawa od 50,00 zł

Co jeść, aby uniknąć udaru mózgu? Przyczyny i objawy udaru niedokrwiennego, profilaktyka

2022-08-07
Co jeść, aby uniknąć udaru mózgu? Przyczyny i objawy udaru niedokrwiennego, profilaktyka

Udar niedokrwienny to zaburzenie neurologiczne. Występuje, gdy dopływ krwi do części mózgu jest przerwany lub zmniejszony, uniemożliwiając tkance mózgowej uzyskanie tlenu i składników odżywczych. Komórki mózgowe zaczynają umierać w ciągu kilku minut. Udar jest nagłym przypadkiem medycznym, a szybkie leczenie ma kluczowe znaczenie. Wczesne działanie może zmniejszyć uszkodzenie mózgu i inne komplikacje. Jeśli Ty lub ktoś, z kim jesteś, może mieć udar, zwróć szczególną uwagę na czas wystąpienia objawów. Niektóre opcje leczenia są najbardziej skuteczne, gdy są zastosowane wkrótce po rozpoczęciu udaru.

Diagnostyka. Najczęstsze objawy udaru

 Do jednych z najczęściej występujących objawów można zaliczyć takie jak:

  • Zaburzenia mowy – problemy z mówieniem i rozumieniem tego, co mówią inni.
  • Możliwość odczuwania zmieszania.
  • Paraliż lub drętwienie twarzy czy kończyny – ręki lub nogi. Często dotyczy to tylko jednej strony ciała. W takiej sytuacji należy spróbować podnieść obie ręce nad głową w tym samym czasie. Jeśli jedna ręka zacznie opadać, możesz mieć udar. Ponadto jedna strona ust może opadać, gdy próbujesz się uśmiechnąć.

Rodzaje udarów

Udar niedokrwienny jest podobny do zawału serca, z wyjątkiem tego, że występuje w naczyniach krwionośnych mózgu. Skrzepy mogą tworzyć się w naczyniach krwionośnych mózgu, w naczyniach krwionośnych prowadzących do mózgu, a nawet w naczyniach krwionośnych w innych częściach ciała, a następnie podróżować do mózgu. Te skrzepy blokują przepływ krwi do mózgu.

Udar niedokrwienny może również mieć miejsce, gdy zbyt dużo płytki nazębnej (złogów tłuszczowych i cholesterolu) zatyka naczynia krwionośne mózgu. Może być też konsekwencją miażdżycy tętnic szyjnych.

Około 80% wszystkich udarów jest niedokrwiennych. Z kolei udary krwotoczne występują, gdy naczynie krwionośne w mózgu ulega pęknięciu. Rezultatem jest wylew krwi do tkanki mózgowej, powodujący uszkodzenie komórek mózgowych. Najczęstszymi przyczynami udaru krwotocznego są wysokie ciśnienie krwi i tętniaki mózgu. Tętniak to osłabienie lub cienkość ściany naczynia krwionośnego. Oba rodzaje są zagrożeniem życia pacjenta i bez szybkiej pomocy mogą doprowadzić do zgonu.

Ochrona przed udarem 

  • Kontroluj swoje ciśnienie krwi. Wysokie ciśnienie krwi jest główną przyczyną udaru mózgu i jednym z najbardziej kontrolowanych czynników ryzyka. 
  • Kontroluj poziom cukru we krwi. Sama cukrzyca nie tylko zwiększa ryzyko udaru, ale często wiąże się również z innymi istotnymi czynnikami ryzyka. 
  • Dowiedz się, czy masz nieregularne bicie serca. Migotanie przedsionków lub nieregularne bicie serca może znacznie zwiększyć ryzyko udaru.
  • Utrata kilka kilogramów. Dodatkowa masa ciała obciąża nie tylko serce, ale cały układ krążenia.
  • Odżywiaj się prawidłowo. Spożywanie pięciu dziennych porcji owoców i warzyw może obniżyć ryzyko udaru nawet o 30 procent. Naukowcy ustalili, że owoce cytrusowe, takie jak pomarańcze i cytryny, oraz warzywa, w szczególności sałata, szpinak, brokuły i kalafior, są szczególnie korzystne dla naszego organizmu.

Szkic nad dłonią przedstawia mózg podczas pracy, otoczony opieką człowieka.

Ochrona dzieci przed udarem cieplnym

Udar cieplny to szczególna reakcja organizmu po dłuższym działaniu wysokiej temperatury na ciało – często połączonej z wysoką wilgotnością i nikłym ruchem powietrza. Organizm nie jest w stanie samodzielnie obniżyć temperatury. Jest to stan zagrażający życiu. Szczególnie narażone są osoby starsze oraz dzieci. Jak je chronić?

  • Ubieraj dzieci – zwłaszcza niemowlęta – w lekkie, luźne ubrania.
  • Trzymaj dzieci w środku. Kiedy musisz wyjść na zewnątrz, upewnij się, że dzieci przebywają z zacienionym miejscu.
  • Podczas jazdy samochodem upewnij się, że klimatyzacja zapewnia dziecku wystarczająco chłód.
  • Powoli aklimatyzuj starsze dzieci do letniego upału, pozwalając im bawić się na zewnątrz przez krótki czas.
  • Przypomnij dzieciom, aby piły wodę co najmniej co 20 minut podczas forsownej aktywności.

Udar cieplny może być śmiertelny. W momencie podejrzenia udaru cieplnego u dzieci rodzice lub opiekunowie powinni natychmiast zadzwonić pod numer alarmowy i postępować zgodnie z instrukcjami. W takiej sytuacji należy przede wszystkim ochłodzić dziecko tak szybko, jak to możliwe, ponieważ dzieci cierpiące na udar cieplny mogą stracić przytomność w ciągu kilku minut.

O czym pamiętać w upały?

Chorobom związanym z ciepłem można zapobiec. Pamiętaj, aby zachować zdrowy rozsądek. Należy pamiętać o tym, aby:

• Unikać wychodzenia na słońce od 11:00 do 15:00.

• Jeśli jesteś na słońcu, załóż kapelusz (z szerokim rondem, jeśli to możliwe).

• Smaruj się kremem przeciwsłonecznym

• Noś luźną, lekką odzież.

• Spędź trochę czasu w klimatyzowanych miejscach, takich jak centrum handlowe.

• Bierz częste chłodne prysznice lub kąpiele.

• Pij dużo wody. Unikaj napojów gazowanych, kawy i coli.

Udar niedokrwienny mózgu a udar krwotoczny – leczenie i profilaktyka

W przypadku udarów niedokrwiennych skrzep krwi należy rozpuścić za pomocą leków lub usunąć. Małe skrzepy krwi można rozpuścić za pomocą leków. Duże skrzepy zwykle wymagają operacji mózgu, takiej jak pobieranie skrzepów wewnątrznaczyniowych (trombektomia mechaniczna), w której cewnik jest nawleczony do naczyń krwionośnych w celu znalezienia i usunięcia skrzepu. 

W przypadku udarów krwotocznych natychmiastowe leczenie obejmuje intensywną kontrolę ciśnienia krwi i operację w celu złagodzenia obrzęku spowodowanego krwawieniem w mózgu lub naprawy pękniętego naczynia krwionośnego. 

Więcej niż czterech na pięć udarów można zapobiec. Jeśli masz wysokie ciśnienie krwi, cukrzycę typu 2, wysoki poziom cholesterolu lub nieregularne bicie serca (migotanie przedsionków), skontaktuj się z lekarzem, aby uzyskać sposoby radzenia sobie z tymi czynnikami ryzyka udaru za pomocą leków. Możesz również zmniejszyć ryzyko, utrzymując zdrowy styl życia, w tym pozostając aktywnym, dobrze się odżywiając, rzucając palenie i pijąc alkohol z umiarem.

Leczenie udaru i opieka po może obejmować rehabilitację w warunkach szpitalnych, terapię ambulatoryjną i terapię domową. Czasami placówka opieki długoterminowej może być najlepszą opcją. Fizjoterapeuci, terapeuci zajęciowi, patologowie mowy i psychologowie mogą pomóc Ci odzyskać zdolność do funkcjonowania. Niestety powszechna wśród osób, które miały udar, jest depresja. Możesz nie czuć się zmotywowany do przyjmowania leków lub pełnej rehabilitacji fizycznej. W zależności od tego, która część mózgu jest dotknięta, mogą rozwinąć się zmiany w osobowości i nastroju, które mogą niepokoić członków rodziny i bliskich przyjaciół. Ważne jest, aby spróbować wrócić do normalnego życia tam, gdzie to możliwe, na przykład wznawiając jakąś pracę i angażując się w ulubione zajęcia, hobby i zainteresowania.

Na talerzu podano zdrowy obiad - pieczonego łososia ze świeżymi warzywami, skropionymi sokiem z cytryny.

Jedzenie antyudarowe – co jeść, aby zminimalizować ryzyko wystąpienia udaru mózgu?

Kwasy omega-3

Zdrowe kwasy tłuszczowe zmniejszają stan zapalny żył i tętnic. To z kolei minimalizuje ryzyko zakrzepów. Kwasy te chronią również nasze serce. Nie odmawiajmy sobie zatem ryb z dobrych źródeł! Włączmy do diety orzechy włoskie, siemię lniane, olej lniany.

Błonnik

Błonnik nie tylko dba o układ pokarmowy, ale obniża również poziom cholesterolu. Znajdziemy go w płatkach owsianych, pełnoziarnistym pieczywie i makaronach, w warzywach i owocach. Zdrowa dieta połączona z ruchem może uchronić nas przed nadciśnieniem tętniczym.

Potas

Odpowiedni poziom tego pierwiastka w organizmie obniża ciśnienie, działa pozytywnie na komórki naczyń i ogranicza produkcję wolnych rodników, zmniejszając ryzyko udaru mózgu. Znajdziemy go w bananach, ziemniakach, roślinach strączkowych, suszonych owocach, kakao, pomidorach.

Magnez

Odpowiedni poziom magnezu ogranicza ryzyko powstawania chorób układu sercowo-naczyniowego, zmian miażdżycowych w naczyniach krwionośnych i nadciśnienia. Znajdziemy go w produktach zbożowych, roślinach strączkowych, orzechach, rybach, ziemniakach, bananach, szpinaku i kakao.

Żelazo

Niezbędne, aby dotlenić i dokrwić mózg. Dobre dla całego układu nerwowego. Lepiej nie uzupełniać go czerwonym mięsem, bo to z kolei nie wpłynie dobrze na poziom cholesterolu. Od czasu do czasu możemy natomiast sięgnąć po wątróbkę. Najlepiej korzystać jednak z roślinnych źródeł żelaza: roślin strączkowych, zielonych warzyw liściastych, orzechów, nasion i zbóż.

Zapobieganie chorobom

Wszyscy jesteśmy zgodni, że lepiej jest zapobiegać, niż leczyć. Dlatego zbilansowana dieta oraz ruch są receptą na jak najdłuższą sprawność fizyczną.

Pokaż więcej wpisów z Sierpień 2022

Polecane

Olej omega 3-6-9 bio 750 ml

Olej omega 3-6-9 bio 750 ml

31,80 zł brutto/1szt.636 pkt.
Omegame 60 kapsułek

Omegame 60 kapsułek

126,17 zł brutto/1szt.2523.40 pkt.
pixel