Orzechy

Orzechy to nasiona lub owoce zamknięte w twardej skorupce. W Polsce największą popularnością cieszą się orzechy brazylijskie, orzechy włoskie, orzechy nerkowca czy orzechy laskowe. Cechą charakterystyczną całej tej grupy jest wysoka zawartość tłuszczu oraz białka.

Orzechy brazylijskie, orzechy włoskie, orzechy nerkowca… Orzechowy zawrót głowy!

Na rynku mamy obecnie wielkie bogactwo tego produktu. Możemy przebierać w rodzajach i szukać naszych idealnych przekąsek. Co mamy do wyboru?

  • orzechy włoskie, które ze względu na ogromne pokłady wielonasyconych kwasów tłuszczowych mogą z powodzeniem zastąpić ryby w naszej diecie,
  • orzechy laskowe wyróżniające się największą ilością witaminy E — witaminy młodości i płodności,
  • orzeszki pistacjowe jako jedyne zawierają luteinę i zeaksantynę, zawierają też najwięcej potasu,
  • makadamia bardzo smaczna dla człowieka, ale - uwaga - trująca dla psów,
  • migdały — tak naprawdę nasiona migdałowca, a nie orzechy, ale do tej grupy zwykliśmy je zaliczać, gdyż są równie bogate w wartości odżywcze,
  • nerkowce, zaczęliśmy jeść dopiero w poprzednim stuleciu, wcześniej drzewo uprawiano jedynie w celu uzyskania drewna,
  • orzechy brazylijskie, inaczej orzeszki para zawierają najwięcej selenu ze wszystkich naturalnych jego źródeł,
  • pekan — jedne z najszlachetniejszych orzechów, ich smak określamy jako słodko-maślano-korzenny,
  • orzeszki arachidowe, czyli znane i lubiane fistaszki, zawierają najwięcej białka, ale u niektórych mogą powodować alergie,
  • orzeszki piniowe wyróżniające się ponadprzeciętną zawartością cynku.

Orzechy — właściwości i wartości odżywcze

Orzechy to najbogatsze w wartości odżywcze bakalie. Zawierają te dobre, bo nienasycone kwasy tłuszczowe, witaminy K, B i E, a także fosfor, magnez, żelazo, wapń, potas, cynk, sód, miedź, selen, kwas foliowy oraz ogromne pokłady białka. Jedząc je, wspieramy nasz układ nerwowy i układ krążenia, polepszamy pracę mózgu, obniżamy cholesterol.

Walka z otyłością, cukrzycą i zespołem metabolicznym

Spożywanie orzechów w walce z wagą może budzić wiele wątpliwości przez ich wysoką kaloryczność. A jednak! Te dary natury pomagają nam utrzymać prawidłową wagę. W jaki sposób? Dzięki nim dłużej odczuwamy sytość, a duża ilość białka i innych substancji zastępuje inne, niezdrowe elementy w naszej diecie. Związki o właściwościach przeciwzapalnych, przeciwutleniających i przeciwnowotworowych doskonale uzupełniają skład naszego ciała. Garść orzechów dziennie podniesie jakość naszego dziennego bilansu energetycznego, a przy odrobinie naszej chęci pozwoli wyeliminować niezdrowe przekąski.

Potrawy z orzechów

Choć orzechy wybornie smakują samodzielnie, są też wyśmienitym dodatkiem w wielu potrawach. Uzupełniają nasze sałatki, słodkie wypieki, desery, a nawet dania obiadowe z kaszami czy makaronami. Prawdziwym hitem są pasty orzechowe, które bardzo szybko zyskały w Polsce rzesze fanów. A jakie są Twoje orzechowe plany?

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium